Haku
- Laattapiste.fi
- Pintamateriaalit
- Keraamiset laatat ja luonnonkivet
- Vinyylilankut ja -laatat
- Tekstiilimatot ja -laatat
- Mittatilausmatot
- Rakennustuotteet
- Laatoitus ja vedeneristys, liimat ja tasoitteet
- Wedi-XPS-märkätilalevyt
- Työkalut ja laatoitustarvikkeet
- Listat
- Kylpyhuoneen kalustus ja sisustus
- Kylpyhuonekalusteet
- Wc-istuimet ja -elementit
- Kylpyhuonetarvikkeet
- Kylpyhuoneen matot
- Pesualtaat
- Pesuistuimet ja urinaalit
- Suihkukalusteet
- Hanat ja suihkut
- Ammeet
- Pyyhekuivaimet
- Lattiakaivot
- Sähkötarvikkeet ja valaistus
- Esteettömät kylpyhuonekalusteet
- Tarvikkeet
- Myynnin tuki
- Mallistot
- Uutuudet
- Asuntorakentamisen mallisto
- Pienten uima-altaiden mallisto
- Esteetön mallisto
- Tiukan budjetin mallisto
- Tarjoukset
- Tarjoukset
- Palvelut kuluttajille
- Työkalut ammattilaisille
- Ratkaisut
- Referenssit
- Ideat
- Yhteystiedot ja palvelut
- Myymälät ja yhteistyökumppanit
- Ajanvaraus
- Yhteyshenkilöt
- Asiakaspalvelu
- Yritys
Etämyynnin toimitusehdot
Sovellettavat toimitusehdot
Näitä ehtoja sovelletaan Laattapiste-Pukkila Oy:n julkisessa verkkopalvelussa tehtyihin etämyyntitoimituksiin. Muilta osin noudatamme kaikessa toiminnassamme kuluttajasuojalakia ja kuluttajaviranomaisten ohjeita ja määräyksiä. Keraamisten laattojen ja niiden oheistuotteiden kuluttajakaupassa sovelletaan muilta osin Lattia- ja seinäpäällysteliitto ry:n kuluttajakaupan sopimusehtoja.
Hinnat
Hinnat määräytyvät tilauspäivänä voimassa olevat hinnaston tai erillisen tarjouksen mukaisesti. Myyjä pidättää itsellään hinnanmuutosoikeuden vastaanotettuihin tilauksiin hinnastojen muuttuessa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Jos verkkosivuilla ilmoitettu hinta on niin ilmeisen virheellinen, että asiakkaan pitäisi ymmärtää hinta virheelliseksi, pidätämme oikeuden muuttaa hintaa tilauksen teon jälkeen. Tällöin hintamuutoksesta otetaan yhteyttä asiakkaaseen ja kaupan voi halutessaan purkaa ilman kuluja. Tällaisia virheitä ovat esimerkiksi pilkku- tai yksikkövirhe.
Näytteet
Asiakkaille voidaan pyynnöstä toimittaa näytepaloja varastoitavista keraamisista laatoista, tekstiilimatoista ja vinyylilankuista. Toimitettavat näytepalat ovat värisävyltään ja kuosiltaan vain suuntaa antavia ja eivät välttämättä anna todellista kuvaa tuotteen värin ja pinnan vaihtelusta. Tuotteiden ulkoasusta laajoina asennettuina pintoina saa paremman käsityksen tutustumalla verkkosivuilla oleviin tuotteiden esimerkkikuviin.
Näytteeksi tilatut tuotteet toimitetaan postitse asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen Manner-Suomessa tai noudettavaksi asiakkaan postitoimipisteeseen. Näytepaloja toimitetaan vain yksi kappale tuotetta kohden. Näytepalojen toimituskustannukset laskutetaan normaalin kuljetushinnaston mukaisesti.
Tilaaminen
Asiakas vastaa tekemiensä tilausten sisällöstä. Myyjä vastaa vahvistamiensa tilausten toimittamisesta. Tilausvahvistuksella tarkoitetaan myyjän antamaa kirjallista tilausvahvistusta/tilaussopimusta. Kirjallisen tilausvahvistuksen saa myyjältä pyydettäessä. Tilausvahvistus sisältää toimitusosoitteen, tiedon tilatuista tuotteista, määristä ja hinnoista sekä arvioidun toimitusajan. Pidätämme oikeuden hinta-, toimitusaika- ym. tuotetietojen muutoksiin. Jos hinta tai muut tiedot muuttuvat, niistä sovitaan asiakkaan kanssa, ja asiakkaalla on oikeus halutessaan peruuttaa tilaus. Jotta tilausvahvistus voidaan lähettää, tulee asiakkaan ilmoittaa sähköpostiosoitteensa tilauksen yhteydessä. Yhteydenpito osapuolten välillä tapahtuu sähköpostilla tai puhelimitse.
Asiakas sitoutuu tilauksen yhteydessä sillä hetkellä voimassa oleviin tilaus-, toimitus- ja maksuehtoihin. Näitä ehtoja noudatetaan tilaustavasta riippumatta. Pidätämme oikeuden ehtojen muutoksiin.
Toimituslauseke
Myytävät tuotteet on hinnoiteltu käyttämällä toimituslauseketta NOL Vantaa (Finnterms 2015). Kuljetuskustannukset veloitetaan erikseen voimassa olevan kuljetushinnaston mukaisesti. Kuljetuksella toimitettavat lähetykset luovutetaan asiakkaalle sovitussa toimitusosoitteessa jakeluautosta alas laskettuna.
Toimituksen kotiinkuljetus
Tilaus toimitetaan tilauksen mukaiseen toimitusosoitteeseen Manner-Suomessa. Kuljetus ei sisällä lähetyksen sisään-, kerros- tai uloskantoa eikä asennusta tai vanhan tuotteen poisvientiä. Paketti toimitetaan ulko-ovelle tai suurempi lähetys (yli 35 kg) jakeluauton viereen, paikkaan mihin kunkin toimituksen käyttämä jakeluauto pääsee (täysperävaunusta pakettiautoon).
Kotiinkuljetus koskee vain Manner-Suomen osoitteita, joihin on kiinteä tieyhteys. Toimituskustannukset eivät sisällä toimitusta saareen tai muille normaalin posti- ja jakelulogistiikan ulkopuolella oleville alueille. Jos asiakas haluaa tilata tuotteita Lappiin tai saareen, johon kulku on maantielautalla, lossilla tai yhteysaluksella, on hänen otettava ensin yhteyttä asiakaspalveluumme. Näin voimme varmistaa, onko toimitus mahdollinen, ja aiheutuuko siitä lisäkustannuksia.
Emme toimita tuotteita poste restante -osoitteisiin tai ulkomaille. Verkkopalvelusta ostettuja tuotteita ei voi noutaa varastoltamme eikä tilata myymälästä noudettavaksi.
Toimituksen vastaanottaminen
Asiakkaan tulee varmistaa, että joku on tuotteiden saapuessa vastaanottamassa, tarkistamassa ja kuittaamassa toimituksen. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta annetusta puhelinnumerosta, emme ole velvoitettuja toimittamaan tavaraa.
Jos toimitus viivästyy sen takia, että vastaanottajaa ei tavoiteta sovittuna aikana, tavaran säilyttämisestä aiheutuvat kustannukset peritään asiakkaalta. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta seitsemän vuorokauden kuluessa, palautetaan tavarat toimittajille ja aiheutuneet kustannukset veloitetaan asiakkaalta. Tässä tapauksessa loppuosa kauppasummasta palautetaan asiakkaalle.
Toimituksen mukana seuraa rahtikirja tai lähete. Vastaanottajan on tarkistettava, että toimitussisältö on rahtikirjan/lähetteen mukainen ja vahingoittumaton. Nämä kuljetusasiakirjat kannattaa aina säilyttää.
Mikäli toimituksessa tai tuotteissa on ongelmia, tulee toimia seuraavasti:
- Ennen rahtikirjan/lähetteen allekirjoittamista siihen on tehtävä mahdollisimman selkeästi kirjallinen merkintä havaituista virheistä.
- Asiakkaan pitää välittömästi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
- Kuljetuksessa rikkoutuneet tuotteet korvataan vastaavilla uusilla tuotteilla, normaalilla toimitustavalla perille toimitettuina.
- Vahingoittunutta tavaraa ei saa kuljettaa toiseen osoitteeseen.
- Asiakkaan velvollisuus on suojata vahingoittunut tavara lisävahingoilta.
- Myyjällä on oikeus saada rikkoutuneet tuotteet itselleen.
Ilman mitään merkintää rahtikirjassa/lähetteessä vastuu virheistä, jotka olisivat olleet jo toimitushetkellä havaittavissa, jää asiakkaalle.
Toimituskustannukset
Toimituskustannukset veloitetaan asiakkaalta tilaushetkellä voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Kuljetuspalveluun liittyviä erikois- ja lisäpalveluja sekä näiden hintoja voi tiedustella asiakaspalvelustamme.
Jälkitoimitukset
Jos jälkitoimitus johtuu myyjästä, toimitetaan tuotteet asiakkaalle heti kun niitä on saatavissa tavanomaisella kuljetustavalla perille toimitettuina. Jos asiakas haluaa peruuttaa jälkitoimituksen, on siitä oltava hyvissä ajoin yhteydessä myyjän asiakaspalveluun. Jos jälkitoimitus johtuu tilaajasta, toimitetaan tavara asiakkaalle heti kun sitä on saatavilla ilman eri yhteydenottoa normaalilla kuljetustavalla. Asiakas vastaa tällöin kuljetuskustannuksista.
Ongelmatilanteet
Rikkoutuneet tavarat
Myyjän rahtisopimuksella toimitetut tuotteet korvataan vastaavilla uusilla tuotteilla normaalilla toimitustavalla perille toimitettuina. Asiakkaan edelleen luovuttamista tuotteista vastaa asiakas itse. Myyjällä on oikeus saada rikkoutuneet tuotteet itselleen.
Tuotteiden palauttaminen
Verkkopalvelusta ostetut tuotteet voi palauttaa neljäntoista vuorokauden kuluessa toimituspäivästä tietyin ehdoin. Palautuksesta on aina oltava yhteydessä myyjän asiakaspalveluun asian sopimiseksi ja ohjeiden sekä palautusnumeron saamiseksi. Palautettavien tuotteiden on oltava täysin jälleenmyyntikelpoisia, virheettömiä ja alkuperäispakkauksissaan. Tutustu tarkemmin palautusohjeeseemme.
Tehdastilaus- ja mittatilaustuotteita ei voi palauttaa.
Talvikaudella (yleensä 1.10.–1.5.) toimitettuja lämpötilaherkkiä tuotteita ei oteta palautuksina vastaan.
Palautuskustannukset
Kuluttajansuojalaki edellyttää, että tuotteen mahdolliset palautuskustannukset kerrotaan asiakkaalle etukäteen. Kun kyseessä on postipakettia suuremmat tuotteet, joiden kuljetukseen tarvitaan esimerkiksi nosturia tai kuorma-autoa, kuljetuskustannukset vaihtelevat suuresti esimerkiksi osoitteen, kuljetuksen saatavuuden ja tieyhteyksien mukaan. Näille tuotteille emme pysty ilmoittamaan mahdollisia palautuskustannuksia etukäteen, vaan ne on tarvittaessa tiedusteltava asiakaspalvelustamme.
Toimituksen ja palautuksen kuljetuskustannuksista vastaa asiakas. Myyjä pidättää itselleen oikeuden veloittaa myyntikelvottomina palautuvien tuotteiden kierrätyksestä aiheutuvat kustannukset asiakkaalta. Kuljetus- ja kierrätyskustannukset vähennetään asiakkaalle suoritettavasta maksupalautuksesta.
Maksun palauttaminen asiakkaalle
Palautamme maksusuorituksen maksutavan sen salliessa aina asiakkaan alun perin maksamalla maksutavalla. Asiakkaan verkkopankissa tilisiirtona suoritetut maksut palautetaan tilisiirtona asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille. Jos tilausta ei ole vielä lähetetty, myös toimituskustannukset palautetaan. Palautettujen tuotteiden hinnan hyvitämme vasta, kun palautus on saapunut varastollemme ja olemme käsitelleet sen.
Tehdastilaus- ja mittatilaustuotteet
Verkkopalvelussamme on myynnissä tehdastilaus- ja mittatilaustuotteita, joiden mitta-, väri- ym. valinnat asiakas tekee verkkokaupassa ennen tuotteen ostopäätöstä. Emme vastaa asiakkaan valinnoissaan mahdollisesti tekemistä virheistä. Asiakkaan tulee tarkistaa aina tilauksestaan saamansa tilausvahvistus.
Tilauksen jälkeiset muutostoiveet käsitellään tapauskohtaisesti asiakaspalvelussamme. Jos tuote on jo valmistuksessa, muutokset voivat nostaa annettua hintaa tai niitä ei välttämättä voida toteuttaa tuotantoteknisistä syistä, jolloin asiakas voi joutua tilaamaan uuden tuotteen. Jos tilauksen jälkeiset muutokset aiheuttavat lisäkustannuksia, ne veloitetaan asiakkaalta.
Tehdastilaus- ja mittatilaustuotteilla ei ole palautus-, peruutus- eikä vaihto-oikeutta.
Väärin toimitetut tavarat
Myyjä vaihtaa virheellisesti toimitetut tuotteet omalla kustannuksellaan normaalilla toimitustavalla toimitettuina. Tapahtuneesta toimitusvirheestä on aina oltava yhteydessä myyjän asiakaspalveluun ohjeiden ja virheellisen tuotteen palautuksen sopimiseksi. Palautettavien tuotteiden on oltava täysin myyntikelpoisia, virheettömiä ja alkuperäisissä pakkauksissaan. Myyjä pidättää itselleen oikeuden veloittaa myyntikelvottomina palautuvien tuotteiden arvon ja kierrätyksestä aiheutuvat kustannukset asiakkaalta.
Toimitusviivästys
Toimitusviivästyksistä korvataan korkeintaan rahdin arvo, jollei yksittäisen kaupan ehdoista muuta aiheudu. Kohtuullisesta myöhästymisestä johtuvia välillisiä kuluja ei korvata.
Erityisesti huomioitavaa
LVIS-tuotteiden asentaminen
Myymme myös tuotteita, jotka saa asentaa vain ammattilainen, jolla on asianmukaiset luvat. Esimerkiksi monet myymämme lämpö-, vesi- ja sähkötarvikkeet saa asentaa vain rekisteröity ammattilainen. Tiettyjä pieniä sähkötöitä saa tehdä myös itse, jos osaa varmasti tehdä ne oikein ja turvallisesti. Sähköasennuksista voit lukea lisää Tukesin sivuilta (www.tukes.fi), joilta löytyy myös urakoitsijarekisteri. Asiakkaan tulee perehtyä LVIS-asennusten turvallisuudesta annettuihin lakeihin ja määräyksiin.
Keraamisten laattojen, tekstiilimattojen ja lattiavinyylien hyväksyminen asennettavaksi
Polttoerä, tuotantoerä, värjäyserä
Erämerkintä (Shade, Tono, Lot, yms.) on valmistajan merkintä, jonka sisällä olevat tuotteet ovat tuotantostandardin mukaan riittävän samansävyisiä asennettavaksi yhtenäiseen pintaan. Erä on merkitty pakkaukseen. Erän tarkastaminen ei poista asennustyöhön kuuluvaa laaduntarkkailua. Myyjä toimittaa normaalisti koko tilauserän (huonekokonaisuus tai toimituserä) samasta erästä. Sekaeriä toimitetaan vain asiakkaan luvalla. Sekaerätoimituksesta on aina merkintä lähetyslistassa. Tarkista aina sekaerän tuotteiden yhteensopivuus ennen asennusta mahdollisen sävy-/kokoeron takia. Asennettu tuote katsotaan hyväksytyksi.
Kaliiberi eli kokoluokka
Kaliiberi on valmistajan ilmoittama kokoluokka laatalle. Kaliiberi tarkoittaa tietyn mittatoleranssin (kokovaihtelu) puitteissa olevia laattakokoja. Kaliiberi ilmoitetaan aina lattialaatalle, vain seinäpintoihin käytettäviä laattoja ei yleensä kalibroida. Valmistaja lajittelee tuotteet eri kaliibereihin. Kaliiberi ja sen sisällä oleva mittatoleranssi on yleensä merkitty laattapakkauksiin.
Pinnan sävy- ja struktuurin vaihtelut
Sävyjen ja pintojen vaihtelevuus on ominaista kaikille poltetuille keraamisille laatoille, ja tämä ominaispiirre antaa tuotteelle erityisen luonteen ja kauneuden. Kaikki laatat heijastavat aina lieviä sävyvaihteluita ominaisuuksiensa ja valaistuksen mukaan. On myös tuotteita, joissa sävyvaihtelu voi vaihdella yksittäisen kappaleen lievästä vaihtelusta dramaattisiin eroihin väreissä, struktuurissa ja muissa yksityiskohdissa. Luokittelu V1–V4 opastaa havainnollisesti kuvin ja selityksin nykyaikaisten laattatuotteiden valintaan.
Tuotteiden V-luokittelu ei tarkoita keraamiselle laatalle tyypillistä eri tuotantoerien sävyvaihtelua. Tuotantoerä ilmaistaan pakkauksessa polttonumerona.
Suositeltavin tapa toimituserän laattojen värivaihtelujen toteamisessa on valita eri paketeista muutama laatta kustakin ja asetella laatat suunnitellun laatoituksen mukaisesti. Erilaiset valaistukset vaikuttavat merkittävästi värisävyjen erottumiseen. Kaikki laattojen sävyeroihin liittyvät asiat on syytä selvittää ennen laattojen kiinnittämistä. Asennettu tuote katsotaan hyväksytyksi.
V1 – Yhdenmukainen
V1-luokassa jokainen laatta on valmistettu käyttäen samaa kuosia. Värivaihtelut ovat minimaalisia. Laattojen valinta voidaan tehdä saman tuotantoerän yhden laatan perusteella. Asennusmenetelmäksi sopii normaali laattojen asennus.
V2 – Vähäinen
V2-luokan tuotteessa on vähäisiä eroja yksittäisen laatan värissä tai väreissä. Valinta tulee tehdä saman tuotantoerän useamman kappaleen perusteella. Laatat on lajiteltava asennusvaiheessa ilmeeltään halutun laattapinnan aikaansaamiseksi.
V3 – Kohtalainen
V3-luokan yksittäisessä laatassa esiintyvä väri on viitteellinen toisiin saman tuotantoerän laattoihin verrattaessa. Värin määrä yksittäisissä laatoissa voi vaihdella merkittävästi. Esimerkiksi "pieni värialue" yhdessä yksittäiskappaleessa voi olla pääväri saman tuotetyypin toisessa laatassa. Suosittelemme valintaa tehtäväksi saman tuotantoerän useammasta kappaleesta. Lopullinen laattapinta muodostuu useista vaihtelevan sävyisistä laatoista, jotka on lajiteltava ennen asennusta halutun laattapinnan aikaansaamiseksi.
V4 – Dramaattinen
V4-luokan yksittäiset laatat voivat sisältää äärimmäisyyksiin meneviä värivaihteluita ja erittäin laajan skaalan värejä. Yhdessä laatassa voi olla värejä, joita ei toisessa saman tyypin laattakappaleessa ole lainkaan. Koska laatoissa voi olla värivaihteluita, joita ei voi nähdä yhdessä laatassa, on välttämätöntä valita tuote saman tuotantoerän useamman laattakappaleen muodostamasta kokonaisuudesta. Laatat on ehdottomasti lajiteltava ennen asennusta. Lopullinen laattapinta on yksilöllinen ja ainutkertainen.
Keraamisten laattojen laatutaso
Kaikki laatat ovat laadultaan ykköslajitelman tuotteita, jos kaupanteon yhteydessä ei ole muuta ilmoitettu.
Tärkeimmät kohdat: Toimituserässä voi olla korkeintaan 5 % muun kuin ensimmäisen luokan tavaraa. Laattatuotteelle on tyypillistä, että kaikki yksittäiset kappaleet eivät ole täysin virheettömiä. Laattojen laatua on seurattava laatoituksen aikana ja vialliset kappaleet on poistettava. Asennettu tuote katsotaan hyväksytyksi. Huolehdi riittävästä valaistuksesta työmaalla.
Keraamisten laattojen asentaminen
Myyjä vastaa sovitun tavaran luovuttamisesta sovittuna aikana näiden ehtojen mukaisesti. Myyjä ei vastaa rakentamisen tai kiinnittämisen ratkaisuista, suunnittelusta eikä asennuksesta.
Valmistusvirhe
Valmistusvirheestä vastataan ketjussa: myyjäliike/maahantuoja/valmistaja. Ostajan tulee kohdistaa vaatimukset ensisijaisesti myyjäliikkeelle.
Virheen havaitseminen
Korvausvastuu virheen aiheuttamista kustannuksista määräytyy virheen havaittavuuden perusteella. Tuotetta ei saa asentaa, jos virhe on mahdollista havaita ennen asennusta. Asennus on keskeytettävä, jos laatoituksen aikaisessa laadunseurannassa havaitaan laatutason määrittelyn mukaista enemmän virheellisiä laattoja.
Virhe asentamattomassa tuotteessa
Myyjä toimittaa kustannuksellaan virheellisten tuotteiden tilalle virheettömiä tuotteita. Myyjällä on oikeus saada virheelliset tuotteet itselleen.
Virhe asennetussa tuotteessa
Myyjä ei korvaa tuotteita, asennustyötä eikä muita välillisiä kustannuksia, jos virhe olisi ollut havaittavissa normaalilla huolellisuudella tehtävässä tarkastuksessa tai normaalisti asennustyöhön liittyvässä tuotteen laadun työn aikaisessa seurannassa.
Keraamista laattatuotetta ei pidetä virheellisenä, jos toimituserässä on alle 5 % virheellisiä kappaleita. Toimituserän virheellisyyttä ei voida todeta yhdestä laattakappaleesta. Toimituserän virheellisyyttä on arvioitava virheen esiintymisenä koko toimituserässä.
Tavoitellun keraamisen laattapinnan aikaansaamiseksi on yksittäiset kappaleet tarkastettava asennuksen yhteydessä. Tarkastusta ei voida tehdä missään aiemman toimitusketjun vaiheessa. Lopullinen laadunvarmistus tapahtuu asennettaessa.
Käyttöön soveltuvuus
Tuotteet soveltuvat niille tarkoitettuun normaaliin käyttöön. Jos ostajalla on erityinen käyttötarkoitus, myyjä vastaa tuotteen sopivuudesta ainoastaan, kun erityisestä käyttötarkoituksesta on merkintä kuitissa, tarjouksessa, tilausvahvistuksessa tai lähetteessä. Tarkista aina myyjältä tuotteen sopivuus käyttötarkoitukseen. Tuotteen valmistaja määrittelee tuotteiden sopivuuden eri käyttötarkoituksiin.
Näitä ehtoja sovelletaan Laattapiste-Pukkila Oy:n verkkopalvelusta ostettujen tuotteiden toimituksiin. Toimitusehdot ovat olleet voimassa 1.6.2020 alkaen Laattapiste Oy:n ja 1.5.2023 alkaen Laattapiste-Pukkila Oy:n verkkopalvelussa.